Pin It

Jak rzucić palenie? Leczenie uzależnienia nikotynowego.

Uzależnienie od nikotyny

Nikotyna w dymie papierosowym dociera do mózgu szybciej niż leki które dostają się do organizmu poprzez podanie dożylne.

Nikotyna wpływa na wiele narządów naszego ciała, m.in. serce i naczynia krwionośne , hormony. Nikotyna można znaleźć się w mleku matki, a nawet w śluzie z szyjki macicy. Podczas ciąży, nikotyna przenika przez łożysko i dostaje się do w płynu owodniowego. Pojawia się też we krwi pępowinowej noworodków.

Doświadczanie nieprzyjemnych odczuć, takich jak stres, depresja, samotność, strach i lęk są jednymi z najczęstszych powodów, dla których dorośli palą. Gdy masz zły dzień, może Ci się wydawać , że twoje papierosy są jedynym przyjacielem. Palenie może chwilowo sprawić, że negatywne emocje , uczucia takie jak smutek, stres, lęk, depresja i nuda znikną jak kamfora. Musisz pamiętać, że są zdrowsze metody redukowania tych nieprzyjemnych doznań. Mogą to być ćwiczenia medytujące, sensoryczne strategie relaksacyjne, praktykowanie prostych ćwiczeń oddechowych.

Dla wielu ludzi ważnym aspektem rzucenia palenia jest znalezienie alternatywnych sposobów radzenia sobie w trudnych chwilach bez palenia. Nawet wtedy, gdy papierosy nie są już częścią twojego życia, bolesne i nieprzyjemne odczucia z przeszłości będą nadal. Warto więc poświęcić trochę czasu na przemyślenie różnych sposobów , którymi mógłbyś zajmować się w sytuacjach stresowych i chwilach frustracji przy których zazwyczaj sięgałeś po papierosy.

Co trzeba wiedzieć o rzuceniu palenia?

Zaprzestanie palenia tytoniu (rzucenie palenia) stanowi najważniejszy krok, który człowiek może podjąć w celu zwiększenia długości i jakości swojego życia.
Rzucenie palenia jest trudne, ale można to zrobić. Aby mieć największe szanse na rzucenie trzeba wiedzieć, co możesz zrobić by to zrobić, jakie są opcje terapeutyczne i gdzie udać się po pomoc.


>Zmiany nastroju są powszechne po rzuceniu palenia w wyniku odstawienia nikotyny. Będą one szczególnie wyraźne, jeśli korzystaliście z papierosów by złagodzić negatywne emocje, nastroje i stres, depresję czy lęk. Po rzuceniu palenia, możesz być bardziej rozdrażniony, sfrustrowany, niespokojny, zły, bardziej przygnębiony . Mogą również wystąpić bóle głowy, problemy ze snem, trudności w koncentracji. Jednak zmiany te zwykle ustępują w 1 lub 2 tygodnie w miarę jak toksyny są wypłukiwane z organizmu. Poproś rodzinę i współpracowników o wyrozumiałość dla twych niespokojnych zachowań i nerwowości w tym okresie.


Po rzuceniu palenia, mogą wystąpić zawroty głowy, niepokój, a nawet silne bóle głowy, ponieważ brakuje natychmiastowego uwolnienia cukru, które powoduje nikotyna. Możesz również mieć większy apetyt. Te związane ze zmianą poziomu glikemii /cukru / zachcianki powinny trwać tylko kilka dni, aż dojdzie do normalizacji poziomu glikemii we krwi . Możesz wspomóc ten proces pijąc więcej soków co z kolei będzie skutecznie zapobiegało objawom głodu nikotynowego i pomagało organizmowi w dostosowaniu się do normy.

Mózg uzależnionych

Mózgi osób uzależnionych są wg Karen Ersche z Uniwersytetu Cambridge jakby słabiej okablowane, mają gorsze połączenia między poszczególnymi ośrodkami a to przekłada się na słabszą samokontrolę. Zadaniem części ekspertów interwencje w dzieciństwie mogłyby pomóc w pobudzaniu tych słabo rozwiniętych części mózgu i przez to, przynajmniej częściowo, zapobiec uzależnieniom.

Palenie tytoniu jest zarazem psychologicznym nawykiem jak i fizycznym uzależnieniem. Aby skutecznie rzucić palenie, będziesz musiał zająć się równocześnie swoimi przyzwyczajeniami nałogiem, zmienić swoje zachowanie i radzić sobie z objawami odstawienia nikotyny.

Rzucanie palenia – objawy odstawienia nikotyny

• Zawroty głowy (mogą trwać od 1 do 2 dni po rzuceniu palenia)
• Zaburzenia nastroju podobne do depresji
• Poczucie frustracji, zniecierpliwienia i złości
• Lęk
• Drażliwość
• Zaburzenia snu, w tym kłopoty z zaśnięciem i utrzymaniem snu, koszmarne sny
• Problemy z koncentracją uwagi
• Niepokój
• Bóle głowy
• Zmęczenie
• Zwiększony apetyt
• Przyrost masy ciała
• Zaparcia i nadmierne oddawanie gazów
• Kaszel, suchość w ustach, ból gardła, nosa
• Ucisk w klatce piersiowej
• Wolniejsze tempo serca

Dlaczego powinno się zaprzestać palić ?

Twoje zdrowie- choroba nowotworowa

Każdy wie, że palenie może powodować raka płuc, ale niewiele osób zdaje sobie sprawę, że wiąże się także z większym ryzykiem dla wielu innych rodzajów nowotworów w tym raka jamy ustnej, nosa, zatok, krtani ,gardła ,przełyku, pęcherza moczowego, nerek, trzustki, jajnika, szyjki macicy, żołądka, okrężnicy, odbytnicy, a także prowadzi do ostrej białaczki szpikowej.

Rak spowodowany paleniem - rzucanie palenia - nalogi.pl

źródło: cancer.gov

Palenie jest częstą przyczyną chorób płuc.

Palenie znacznie zwiększa ryzyko zachorowania na długotrwałe choroby płuc, jak rozedma płuc i przewlekłe zapalenie oskrzeli. Choroby te powodują, że trudno oddychać, i są zgrupowane pod nazwą przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP). POChP powoduje przewlekłe choroby i niepełnosprawność a jeszcze gorzej – czasem stają się śmiertelne. Rozedma płuc i przewlekłe zapalenie oskrzeli można spotkać u ludzi w wieku od 40 lat, ale są zwykle w późniejszym okresie życia, kiedy objawy stają się o wiele cięższe . Długoterminowi palacze mają najwyższe ryzyko zachorowania na ciężką postać POChP. Zapalenie płuc jest również ujęte w wykazie chorób powodowanych lub pogłębione przez palenie.

Nowotwór - skutek palena - rzuć palenie

źródło: Plos Medicine

Palenie tytoniu powoduje choroby układu krążenia

Z powodu zawałów serca, udarów palacze umierają dwa razy częściej. Palenie tytoniu jest głównym czynnikiem ryzyka choroby naczyń obwodowych, zwężenia naczyń krwionośnych, które prowadzą krew do mięśni nóg i ramion. Palenie wpływa również niekorzystnie na ściany naczyń dostarczających krew do mózgu (tętnice szyjne). Palenie może spowodować tętniaka aorty brzusznej, w której ściany mogą osłabić i oddzielić się często powodując nagłą śmierć. Mężczyźni, którzy palą są bardziej narażeni na rozwój zaburzeń erekcji (impotencja) z powodu choroby naczyń krwionośnych.

Palenie papierosów wpływa na pogorszenie wzroku

Palenie powoduje zwiększone ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, jedną z najczęstszych przyczyn ślepoty wśród starszych osób. Powoduje zaćmę czyli zmętnienie soczewki oka.

Nikotynizm niszczy skórę

Palenie wywołuje przedwczesne marszczenie się skóry, choroby dziąseł, wypadanie zębów, włosów i żółte paznokcie

Palenie papierosów wywołuje choroby kobiece

Palenie stanowi szczególne zagrożenie dla kobiet. U kobiet powyżej 35 lat, które palą i używają pigułek antykoncepcyjnych istnieje zwiększone ryzyko zawału serca, udaru i zakrzepów krwi w nogach. Kobiety, które palą są bardziej narażone na poronienia lub mają mniejsze masy urodzeniowe dziecka. Dzieci z niską wagą urodzeniową są bardziej narażone na śmierć.


Rzucanie palenia – wskazówki dotyczące radzenia sobie z głodem nikotynowym.

Posiłek. . Dla niektórych palaczy, zakończenie posiłku oznacza zapalanie. Ten moment po posiłku można zastąpić z czymś takim jak kawałek owocu, deser owocowy, kawałek czekolady, guma do żucia.
Alkohol i papierosy
Wiele osób ma zwyczaj palenia kiedy piją piwo, drinka .Spróbuj umawiać się na drinka , piwo tam gdzie palenie jest zabronione lub u przyjaciół u których się nie pali. Jako przekąskę możesz stosować suszone owoce, orzechy, słone paluszki.

Pragnienia związane z paleniem społecznym
Kiedy przyjaciele, rodzina i współpracownicy palą wokół was, to jest podwójnie trudno , aby zakończyć lub zapobiec powrotom do nałogu . Tu pomaga poinformowanie wszystkich że rzucasz palenie i by przy tobie powstrzymali się od puszczania dymka . Na przerwę kawową w pracy udawaj się z niepalącymi.

Rzucanie palenia – zalecenia

 

Bądź aktywny: Chodź na spacery.
Staraj się mieć zajęte ręce, trzymaj piłeczkę, ołówek które są dobrymi substytutami w zaspokajaniu tej potrzeby dotyku, stymulacji.
Zajmuj wciąż swój umysł , czytaj książki lub czasopisma , słuchaj muzyki, którą kochasz.
Miej pod ręką marchew, laski selera, gumę do żucia, słonecznik.
Pij dużo wody: oczyszczanie organizmu z toksyn zmniejsza objawy odstawienia i pomaga przejść szybciej przez trudne pierwsze dni.

Prowadź dziennik pragnień.
Przez pierwszy tydzień dokonuj wpisu w dzienniku aby monitorować swoje codzienne postępy. Zwróć uwagę na momenty w twoim życiu, kiedy pragniesz zapalić papierosa zanotuj jakie to są wyzwalacze palenia. Czy są pewne osoby czy środowiska, które wyzwalają twój apetyt na papierosa.

Uzyskaj pomoc od innych
Niech znajomi i rodzina pomogą ci w postanowieniu rzucenia palenia ,powiedz im, że potrzebujesz ich wsparcia i pomocy .Poszukaj kumpla, który chce rzucić palenie, by wspólnie przejść przez ciężkie czasy.
Trzymaj wagę.
Przyrost masy ciała jest częstym problemem przy rzuceniu palenia. Prawdą jest, że wielu palaczy przybiera na wadze, kiedy przestają palić. Aby utrzymać zdrową wagę, ważne jest, aby znaleźć inne, zdrowe sposoby radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami , a nie stosować bezmyślne obżeranie się.

Farmakoterapia

Leki na zaprzestanie palenia mogą złagodzić objawy odstawienia , zmniejszyć głód nikotynowy i apetyt , są najbardziej skuteczne, gdy są używane jako część kompleksowego programu antynikotynowego monitorowanego przez lekarza. Porozmawiaj z lekarzem na temat obcji terapeutycznej i dobrania leku antynikotynowego. Leki te pomagają rzucić palenie poprzez zmniejszenie łaknienia i objawy odstawienia bez użycia nikotyny. Leki takie jak bupropion (Zyban) i warenikliną ust Champix) są przeznaczone do krótkotrwałego użytku.


Nikotynowa terapia zastępcza


Nikotynowa terapia zastępcza polega na „zamianę” papierosów na inne substytuty nikotyny, takich jak guma do żucia nikotynowa lub plaster nikotynowy, którego działanie polega na dostarczaniu małych i stały dawek nikotyny do organizmu w celu zmniejszenia niektórych objawów odstawienia, bez substancji smolistych i gazów trujących występujących w papierosach. Ten rodzaj terapii pomaga palaczom skupić się na łamaniu ich psychologicznego uzależnienia i ułatwia skoncentrowanie się na uczeniu się nowych zachowań i wytwarzania w sobie nowych umiejętności.

Hipnoza
Przynosi dobre rezultaty. W stanie transu, głębokiego odprężenia można wprowadzić sugestie awersyjne do nikotyny. Poproś lekarza, aby polecił ci wykwalifikowanego specjalistę od hipnozy.


Akupunktura
Jedna z najstarszych znanych technik medycznych, powoduje uwalnianie endorfin (naturalnych substancji przeciwbólowych), które pozwalają organizmowi odpocząć. Akupunktura może być pomocna w neutralizowaniu objawów odstawienia palenia. Poproś lekarza o skierowanie lub wyszukaj lokalnego lekarza zajmującego się leczeniem nałogów poprzez akumpunkturę.

Technika behawioralna
Uzależnienie od nikotyny jest związane z nawykowymi zachowaniami ,rytuałami zaangażowanymi w proces palenia. Terapia behawioralna koncentruje się na nauce nowych umiejętności radzenia sobie ze stresem i łamanie tych nawyków.


Tertapie motywacyjne.
Samodokształcanie się za pomocą książek i stron internetowych może dostarczyć wielu sposobów, aby zmotywować się do rzucenia palenia. Jednym z dobrze znanych przykładów jest obliczenie pieniężnych oszczędności. Niektórzy ludzie są w stanie zmotywować się kiedy obliczą jak ogromne tracą pieniądze, które mogliby przeznaczyć np. na upragnione wakacje.

 

„Rzucanie palenia jest łatwe.  Ja robiłem to tysiąc razy. „

                                                                                                                                       Mark Twain

 

Autor – Marek Juraszek – znany i ceniony lekarz psychiatra ze Szczecina. Więcej na stronie: Psychiatra Szczecin – Marek Juraszek


 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)

Dodaj swój komentarz

komentarz(y)